Skip to content

Misja firmy

Kwiecień 7, 2011

Misja przedsiębiorstwa jest podstawą strategicznego zarządzania firmą. Dobrze sformułowana i zakomunikowana silnie motywuje i integruje pracowników. Zbyt często jest pustym sloganem, za którym nic się nie kryje. Pokażemy, czym właściwie jest misja, jaka jest jej rola w przedsiębiorstwie oraz jak podejść do jej sformułowania .

Czym jest misja?

Wiele jest definicji misji -złożonych, skomplikowanych, używających trudnego słownictwa. Sprawia to wrażenie, że misja jest czymś pompatycznym, górnolotnym, oderwanym od realiów biznesu. Tymczasem prawda jest inna, a definicja prosta:

Misja określa sens istnienia firmy, jej główne i najważniejsze zadanie oraz wartości oferowane klientom/konsumentom. Odpowiada na pytania “Po co istnieje przedsiębiorstwo?”, “Jakie zaspokaja potrzeby?”, „Jakie wartości dodane daje klientom?”.

Misja zarysowuje pomysł na biznes. Jest wyzwaniem, wytyczną, inspiracją. Sformułowana zbyt wąsko, ogranicza i tłumi wyobraźnię. Sformułowana zbyt szeroko, niewiele mówi o istocie działalności firmy.

Misja wcale nie musi brzmieć górnolotnie, ani zajmować wiele miejsca. Wręcz przeciwnie – powinna być pisana językiem przystępnym i zrozumiałym dla każdego, zajmując tak mało miejsca, jak to tylko możliwe. Poniższe przykłady mówią same za siebie. Który z nich konkretniej i bardziej wyraziście mówi o pomyśle na biznes?

Misją piekarni-ciastkarni może być: „Robimy niebo w gębie”.
Misją salonu kosmetyczno-fryzjerskiego może być: „Wydobywamy na wierzch Twoje piękno”.
Misją firmy taksówkarskiej może być: „Zawozimy cię wygodnie, szybko i bezpiecznie tam, gdzie tylko da się dojechać.”

A teraz – dla przeciwwagi – zupełnie inny styl, na przykładzie Telekomunikacji Polskiej SA: “Celem Grupy TP jest zapewnienie najwyższej satysfakcji klientom i atrakcyjnego zysku akcjonariuszom poprzez osiągnięcie pozycji najchętniej wybieranego dostawcy usług telekomunikacyjnych, multimedialnych i rozrywkowych, korzystającego z nowoczesnych technologii.”

O ile prościej można byłoby ująć misję TP słowami: “Dostarczamy usługi telekomunikacyjne, multimedialne i rozrywkowe wykorzystując nowoczesne technologie”. Albo jeszcze bardziej „po ludzku”: „Komunikujemy, bawimy, uczymy, udostępniamy informacje, dane i rozrywkę multimedialnie poprzez nowoczesne technologie telekomunikacyjne”. W tej formie jest nam dużo łatwiej zrozumieć sens istnienia firmy TP, a przy okazji wyeliminowane zostało  pustosłowie, nie wnoszące żadnej istotnej wartości i treści.

Dążyć należy do takiego sformułowania misji, żeby mieściło się ono w jednym zdaniu. To jest o tyle ważne, że ktoś czytający misję ma ją zrozumieć i ogarnąć, zatem nie może być ona za długa. Zdanie to powinno mieć jasno zarysowaną strukturę i być „lekkie” w czytaniu. A zatem „technicznie”, sformułowanie misji to jedno zdanie z czasownikiem (czasownikami), określającym, co robimy dla naszych potencjalnych klientów. Te czasowniki są ważne, ponieważ wskazują na nasze działania na rzecz klientów.

Jednocześnie pamiętajmy, że misja nie jest tym samym, co hasło reklamowe.  Przyjrzyjmy się na przykład firmie Era, operatorowi telefonii komórkowej. Jej hasło reklamowe brzmi “Możesz więcej”. Nie wskazuje ono konkretnego działania, jak misja, ale odwołuje się do poczucia wielkich możliwości, budzi ciekawość.  Misja musi być bardziej konkretna i specyficzna, ukazywać nasze działanie i wartości, przyciągać tymi wartościami klientów oraz motywować pracowników.

Dlaczego misja?

Często zdarza się, że sformułowaniem misji w firmie zajmuje się PR-owiec, a ona sama umieszczana jest jedynie na stronie i firmowych dokumentach. Poza tym nie odgrywa żadnej większej roli. A jednak nie jest to droga odpowiednia, bo misja może być dla firmy bardzo przydatna i ważna, ponieważ:

–      Stanowi doskonałe narzędzie zarządzania i ukierunkowywania  firmy, wytyczania celów i inspirowania do nowych działań. Tworzy tym samym świetna platformę  komunikowania się . Dzięki zrozumieniu misji firmy przez pracowników, oni sami lepiej rozumieją jak powinni postępować i jakie cele wytyczać.

–      Ludzie w firmie są bardziej świadomi i odpowiedzialni. Wiedzą, jakie pozytywne wartości realizują, dopasowują do tego swoje codzienne działania, dlatego mocno ograniczone zostaje „ręczne sterowanie” czyli wydawanie poleceń wykonawczych. .

–      Powoduje silniejsze utożsamianie się pracowników z firmą oraz buduje poczucie wspólnoty. To z kolei zwiększa motywację i zaangażowanie pracowników. Sprawia, że czują się oni bardziej odpowiedzialni za losy firmy, bardziej przykładają się do pracy oraz są skłonni do większych poświęceń.

–      Przyczynia się do wzrostu sprzedaży oraz lepszego marketingu. Misja stanowi  narzędzie komunikacji na zewnątrz, do klientów. Może służyć do poinformowania, jaką wartość firma chce im przekazać oraz w czym jest lepsza od konkurentów.

–      Ułatwia zweryfikowanie i projektowanie ról i zadań w firmie (zarówno całych działów, jak i pojedynczych pracowników) pod kątem ich przydatności. Kiedy misja jest znana i czytelna, łatwiej jest dokonywać wyborów działań, które tworzą spójną całość i prowadzą do wspólnego celu

Projektowanie misji

W procesie formułowania misji kluczowe jest  zaangażowanie najwyższego kierownictwa firmy. To w jego najlepiej pojętym interesie jest, aby misja była odpowiednio wypracowana oraz zakomunikowana. Dobrze jest, kiedy w formułowanie misji uda się zaangażować całą kadrę zarządzającą wyższego i średniego szczebla – np. w formie warsztatu, który owocuje nie tylko misją, ale też integracją kadry i dyskusją. Jeżeli misja jest wypracowana wspólnie, menedżerowie będą ją traktować jako „swoją”, będą się z nią identyfikować. Potem trzeba tylko konsekwencji najwyższego kierownictwa: zadbania, by wszystkie inne elementy zarządzania były spójne z misją, oraz systematycznej pracy z misją, przypominania jej i podkreślania jej znaczenia.

Misja ma być żywa, a nie pozostawać na papierze, ma „chwytać” trendy i możliwości, inspirować.  Oto przykład misji, która się zestarzała i spowodowała odejście wielkiej firmy do lamusa historii: chodzi o kompanię, która w XIX wieku budowała kolej żelazną w Ameryce Północnej. Firma ta widziała jedynie „żelazną drogę” i wagony, dlatego przespała historyczne szanse. Jej misją było połączenie Wschodu i Zachodu Ameryki Północnej drogą żelazną i wożenie po niej ludzi, zwierząt i towarów.

Dziś Ameryka Północna kojarzy nam się z samolotami, truck’ami i autostradami, może nawet ze statkami, ale nie z koleją żelazną. Gdyby ktoś z owej kompanii przeformułował misję firmy i powiedział: „naszą misją jest szybkie, wygodne i bezpieczne transportowanie ludzi i towarów w różne miejsca kraju”, firma wpadłaby na to, że trzeba zainwestować w samochody, samoloty itd.

Proces związany z projektowaniem misji składa się z trzech głównych kroków:

Krok 1. Odkryj, jaka jest twoja aktualna misja

Zanim zaczniesz tworzyć misję przedsiębiorstwa, powinieneś odkryć jak brzmi ona aktualnie. I nie chodzi tutaj o ładnie brzmiący tekst, jaki znajduje się na stronie internetowej twojej firmy. Chodzi o odkrycie misji prawdziwej, czyli tego, co tak naprawdę robisz z twoją firmą dla ludzi, twojej społeczności czy kraju, jakie wartości realizujesz i dostarczasz.

Zbierz odpowiedzi od członków kadry zarządzającej oraz szeregowych pracowników, zadając pytania o sens istnienia firmy, potrzeby, jakie zaspokaja oraz wartości, jakie daje klientom. Odpowiedzi będą dobrą podstawą do działań w kolejnym kroku.

Krok 2. Zaprojektuj swoją misję docelową

Misja (sformułowanie misji) powinna spełniać kilka cech i być:

  • Maksymalnie krótka – jej wielkość to docelowo – jedno zdanie
  • Sformułowana w sposób pozytywny – wskazująca, co firma robi, jakie działania podejmuje, zamiast wskazywania, czego unika
  • Zrozumiała – pisana językiem prostym, zrozumiałym dla każdego klienta oraz pracownika
  • Prawdziwa – mająca potwierdzenie w rzeczywistej  działalności  biznesowej
  • Wskazująca działania  firmy (np. w piekarni: “pieczemy zdrowy chleb” – wskazuje na dwa ważne działania – pieczemy oraz dbamy o zdrowie)

Do procesu projektowania misji można zaangażować zewnętrznego konsultanta. Nie stworzy on misji za kierownictwo – bo nie taka jego rola – ale będzie służył gotową metodologią jej tworzenia, przykładami z innych firm a także obiektywnym spojrzeniem osoby z zewnątrz. Pomoże też przełożyć propozycje poszczególnych osób na wspólną misję, zapisaną w jednym dokumencie.

Krok 3. Nieustannie postępuj w zgodzie z misją i komunikuj ją pracownikom

Misja zadziała tylko wtedy, gdy ty sam postępował będziesz w zgodzie z nią, wymagając tego samego od swoich pracowników. Jeśli zaangażowałeś się bezpośrednio w jej projektowanie i spełnia ona najważniejsze cechy, to przestrzeganie jej przyjdzie ci z łatwością, być może automatycznie.

Pamiętaj jednak, by nieustannie przypominać o niej pracownikom. Dąż do tego, by każdy z nich rozumiał ją i utożsamiał się podobnie do ciebie. Umieszczaj misję w materiałach o firmie, eksponuj w biurze i wspominaj podczas spotkań z pracownikami – zarówno na zebraniach jak i w rozmowach bezpośrednich.

Pracuj z misją, jako elementem budowania wspólnoty i motywacji. Nie bój się jej zmiany czy przeformułowania, jeżeli całym zespołem dojdziecie do wniosku, że to jest potrzebne i korzystne. W ten sposób misja nie zostanie jedynie na papierze, a przyniesie ci wiele korzyści.


Zapraszamy na: www.ask-ak.com

4 komentarzy leave one →
  1. fdafsd permalink
    Październik 10, 2012 9:29 am

    slabe

  2. Darek permalink
    Luty 24, 2013 4:33 pm

    A mnie się podoba. Artykuł rozjaśnił mi w głowie wiedzę o misji firmy. Dzięki🙂

  3. Marzec 4, 2013 9:39 am

    i mi się podoba, skorzystałam

  4. Kwiecień 24, 2013 7:33 am

    Misja firmy to często pomijany element przy otwieraniu firmy. Niby wiemy po co zakładamy biznes, ale żeby zaraz nazywać to misją.. Warto się chwilę zastanowić i ją zdefiniować. Wiele ułatwia w późniejszym prowadzeniu przedsiębiorstwa.
    Podoba mi się spojrzenie na misję tu http://starlit.pl/misja-potrzebna-czy-nie/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: