Skip to content

Wizja

Kwiecień 14, 2011

Wizja przyszłości pomaga rozwijać firmę w jasno określonym kierunku. Gdy wizja opisana jest konkretnie i precyzyjnie, tak że poznać ją może każdy członek organizacji, a przynajmniej wszyscy menedżerowie, daje okazję do dyskusji i innowacyjności, jest płaszczyzną porozumienia i zjednoczenia sił. Wizja potrafi uskrzydlić, porwać ludzi, pobudzić wyobraźnię. Ma głęboki sens.

Czym jest wizja?

Wizja  organizacji odpowiada na pytanie: ” Jak ma wyglądać firma za X lat? Jak wyobrażamy sobie firmę za X lat?”. Wizja to wyobrażenie o jej przyszłym kształcie. Jest podstawą do opracowania strategii, a jednocześnie motywuje i inspiruje do realizacji celów. Perspektywa wizji to zazwyczaj od 3 do 5 lat.

Poniżej prezentujemy wizje dwóch firm:

LOT: „Jako przewoźnik narodowy i członek globalnego aliansu chcemy zdobyć pozycję wiodącej linii lotniczej w regionie”

DHL: „Klienci mają zaufanie do DHL Polska jako wiodącego partnera, zapewniającego zintegrowane usługi ekspresowe i rozwiązania logistyczne, będącego integralną częścią międzynarodowej korporacji. DHL Polska jest liderem branży usług logistycznych (TSL) pod względem jakości, rentowności i udziałów w rynku.”

Niewątpliwie mogą to być wizje inspirujące, ale takie ich sformułowanie nie wystarczy. Aby wizja spełniła swoją rolę kierunkowskazu dla zarządzających, powinna precyzyjnie określać wspólny docelowy obraz firmy oraz przedstawiać konkretne liczby, dane i fakty podpierające każdy jego element. Może określać na przykład: udział w rynku, przychód ze sprzedaży czy też liczbę oddziałów. Dzięki temu staje się wyobrażalna dla każdego – tak, że wszyscy ją czytający rozumieją (prawie) to samo.

Wizja może odnosić się zarówno do całej firmy, jak i poszczególnych jej działów. Zawsze jednak jej bardziej szczegółowa część (z liczbami i konkretnymi opisami) skierowana jest do wewnątrz firmy, do kadry i pracowników. Część ogólna wizji, bez liczb, może być skierowana do klientów, pokazując im ambicje firmy i ogólne zamierzenia na przyszłość.

Wizja rozwojowa, podobnie jak misja i wartości realizowane przez firmę, jest definiowana na najwyższym szczeblu zarządzania – przez właścicieli lub zarząd. Z wizji i misji organizacji wynikają jej cele i strategia. Ona sama nie wystarczy, ponieważ współodpowiada na pytanie o to, co firma chce osiągnąć. Odpowiedź na pytanie „Jak to osiągnąć?” należy do strategii.

Dlaczego wizja?

Wizja stanowi źródło motywacji pracowników i pozwala zaangażować ich w realizację celów firmy. Integruje wokół wspólnego celu oraz pozytywnie wpływa na atmosferę panującą w firmie. Komunikacja następuje również w stronę klientów – wizja staje się więc narzędziem marketingu i Public Relations.

Pomaga ona też sprecyzować niekonkretne pomysły na rozwój firmy oraz zakomunikować je wszystkim zainteresowanym (interesariuszom). Dzięki temu niejasne marzenia zarządzających stają się wyraźne, konkretne i osiągalne.

Wizja wreszcie pomaga ukierunkować działania przedsiębiorstwa oraz zweryfikować zgodność bieżących działań z długofalowymi celami – zarówno jeśli chodzi o działania całej firmy, jak i poszczególnych jej struktur.

Jak tworzyć wizję?

Tworzenie wizji przedsiębiorstwa polega na przekładaniu marzeń i nadziei dotyczących biznesu na konkretne a jednocześnie inspirujące cele, oraz stojące za nimi liczby. Aby tego dokonać, stosuj się do czterech głównych kroków:

1. Przygotowanie

Określ obszary składające się na wizję firmy (np. sprzedaż, udział w rynku, załoga i oddziały, produkty) oraz stojące za nią szczegółowe wskaźniki (np. obrót, zysk ze sprzedaży, liczba klientów, udział % w rynku poszczególnych towarów lub usług, liczba pracowników i oddziałów)

2. Burza mózgów

Określ wizję docelową stanu firmy za 3 do 5 lat, skupiając się na określonych w punkcie pierwszym obszarach i dobierając do nich odpowiedni poziom wskaźników.

Zadawaj sobie pobudzające pytania, a jeszcze lepiej zbierz całe grono właścicieli oraz zarządzających i przeprowadźcie dyskusję, burzę mózgów, warsztat, odpowiadający na pytania: jakie jest moja wizja przyszłości firmy? W jakim kierunku powinna rozwinąć się firma? Gdzie powinniśmy się znaleźć za 3-5 lat? Jakie zmiany powinniśmy wprowadzić, by odnieść sukces na rynku? Jak będzie wyglądała nasza firma, jeśli w najlepszy sposób wykorzystamy dostępne zasoby i pojawiające się możliwości? Taki warsztat (sesję strategiczną) może poprowadzić doświadczony doradca-trener, ułatwiając wam tę pracę od strony metodologicznej.

3. Synteza i weryfikacja

Powołaj zespół dwuosobowy, który podsumuje dyskusję, dokona syntezy, wygładzi i opracuje jednolitą wizję w oparciu o wyniki prac w pkt. 2. Ten projekt wizji poddaj:

a) weryfikacji – czy zrealizowanie takiej wizji jest realne, uwzględniając bieżące i planowane obroty, zyski i warunki na rynku. To jest ważny moment – w paru firmach zdarzyło nam się usłyszeć wizję, której nie dałby rady zrealizować nawet najlepszy zespół menedżerski – tak była przesadzona i wyolbrzymiona.

b) konsultacjom – tekst mniej więcej na pół strony, maksymalnie do jednej strony, przedstaw wszystkim właścicielom i menedżerom firmy do konsultacji, a po zgłoszeniu przez nich poprawek, uwag i uzupełnień daj zespołowi redakcyjnemu do ostatecznego opracowania.

c) zatwierdzeniu przez właścicieli lub zarząd

Niech ostateczna wizja stanowi jedną, imponującą całość, na którą zgodzą się wszyscy. Jednocześnie niech będzie zgodna z cechami dobrej wizji:

  • realistyczna i ambitna jednocześnie – jedynie ambitna i realna wizja potrafi autentycznie i silnie zmotywować do działania. Zbyt nierealna staje się dalekim marzeniem, nieambitna – nie stanowi wyzwania i nie zwraca uwagi.
  • prosta i konkretna – ogólna część wizji wyrażona w kilku zdaniach, część szczegółowa głównie w postaci liczb
  • dostosowana do organizacji – biorąca pod uwagę możliwości i ambicje firmy oraz jej pracowników
  • sformułowana w sposób pozytywny – z użyciem słów podkreślających pozytywny aspekt wizji
  • sformułowana w czasie teraźniejszym – np. „posiadamy pierwsze miejsce w branży” zamiast „będziemy posiadać pierwsze miejsce w branży”

4. Ogłoszenie wizji

Ostateczny opis wizji ogłoś wszystkim pracownikom, najlepiej na zebraniu lub zebraniach wydziałowych, zawieś ładny „plakat” z opisem wizji i ładnym rysunkiem lub zdjęciem w kilku miejscach w firmie. Skrócone sformułowanie, bez szczegółów przekaż natomiast do wykorzystania w marketingu.

5. Realizacja i okresowa weryfikacja

Realizujcie wizję oraz dokonujcie jej okresowej weryfikacji. Strategia firmy powinna bezpośrednio wywodzić się z jej misji i wizji. Sensowność działań powinna być weryfikowana nie tylko pod kątem krótkoterminowych zysków, ale też korzyści długoterminowych, związanych z realizacją wizji przedsiębiorstwa.

Również sama wizja powinna podlegać weryfikacji, ponieważ ze swej natury jest ona powiązana z czasem i pojawiającymi się zmianami – o ile misja jest bardziej dlugofalowa, o tyle wizja odnosi się do konkretnego okresu. Jej weryfikacja powinna następować raz na rok, przy okazji tworzenia planu rocznego

Misja i wizja uzupełniają się wzajemnie, tworząc jasny obraz, czym przedsiębiorstwo jest, oraz w jakim kierunku dąży. Razem stanowią jeden z cenniejszych instrumentów motywacyjnych w ręku zarządzających.


Zapraszamy na: www.ask-ak.com

One Comment leave one →
  1. Lipiec 15, 2013 7:54 am

    Hi! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my apple iphone. I’m trying to find a template or plugin
    that might be able to fix this problem. If you have any recommendations, please share.
    Many thanks!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: